CZ / EN



Akustické aplikace

Harmonogram pro zimní semestr 2017
Pokyny pro přípravu referátu
Otázky ke klasifikovanému zápočtu

Zadání laboratorních úloh

  1. Měření akustického výkonu
    • Jakým způsobem lze měřit akustický výkon? Lze využít bezodrazové, případně dozvukové místnosti? Čím se tyto místnosti od sebe liší? Kdy se sobě rovnají hladiny akustického tlaku a akustické intenzity? Studijní text pro výpočet korekce na hluk pozadí a souřadnic polohy mikrofonů při měření akustického tlaku v bezodrazové komoře.
  2. Měření interferometrem
    • U daných vzorků změřte pomocí interferometru kmitočtovou závislost činitele pohltivosti a impedance. Jaká jsou kmitočtová omezení při meření interferometrem? Jakým způsobem lze pomocí interferometru měřit uvedené veličiny? Jakým způsobem lze měřit impulsní odezvu?
    • Vztahy pro měření s interferometrem
  3. Měření akustické neprůzvučnosti
    • Úkolem je změřit neprůzvučnost vrat systémem PULSE. Jakým způsobem? Jak je akustická neprůzvučnost definovaná? Jak se projeví akustické vlastnosti "primární" a "sekundární" místnosti?
  4. Měření vibrací
    • Jaké jsou metody meření vibrací a které fyzikální veličiny se měří? Ovlivňuje snímač vibrací měřenou strukturu? Jaké se používají laboratorní zdroje vibrací? Jaké se používají analýzy pro zpracování? Jaké v časové a jaké v kmitočtové oblasti? Při měření se soustřeďte na kalibraci (srovnání akcelerometru a laseru).
  5. Měření akustických parametrů reproduktorové soustavy
    • Změřte frekvenční a směrovou charakteristiku u dané reprosoustavy. Jaké jsou možné způsoby měření těchto charakteristik? Jaký je rozdíl mezi bílým a růžovým šumem? Jaké další parametry je možné u reprosoustav, resp. reproduktorů měřit? Z naměřených směrových charakteristik určete pro všechna třetinooktávová pásma index směrovosti.
  6. Měření s modelovou hlavou a ozvučovací technika
    • Změřte s využitím modelové hlavy kmitočtové vlastnosi daných sluchátek. Jak by se měřila jejich citlivost? Analyzujte vlastnosti akustického řetězce a poslechového prostoru. Pokuste se provést ekvalizaci systému.

Výuka předmětů byla podpořena následujícími projekty FRVŠ:

233/2011 Inovace laboratoří pro výuku odborných předmětů
2568/2010 Inovace předmětu Akustické aplikace
54/2009 Inovace výukových laboratoří katedry fyziky

Poslední aktualizace: čtvrtek, 14 září 2017.